X
تبلیغات
بهترین‌ها برای بهترین‌ها - مقالات
ارائه انواع نرم افزار و بازی‌های کامپیوتر و موبایل ‏،‏ ترانه و موسیقی ‏،‏ عکس ‏،‏ شعر ، داستان و ...

   « برهان علّیت » عنوان مقاله‌اى است به زبان فارسى ، که به اثبات وجود خداوند پرداخته است. امید است که این مقاله براى دانشجویان رشته الهیات و سایر رشته‌هاى مرتبط با معارف ، مفید باشد.

   × براى دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید.

‍ ‍  * نوشته شده در روز  یکشنبه سی ام مرداد 1390 - ساعت 18  | توسط هیوا  | 

   « نقد و تحلیل آرای ادبی غربی‌ها » عنوان مقاله‌اى است به زبان فارسى ، که در آن به بررسی آرای ادبی غربی‌ها از زمان یونان باستان تا به امروز پرداخته شده است. این مقاله‌ى با ارزش ، که با قلم دكتر حسين نوين - استاديار دانشكده‌ى ادبيات و علوم انسانى دانشگاه محقق اردبيلى - نوشته شده ، مى‌تواند براى دانشجویان رشته ادبیات و دیگر علاقه‌مندان به این رشته ، بسیار مفید واقع شود.

   × براى دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید.

‍ ‍  * نوشته شده در روز  یکشنبه سی ام مرداد 1390 - ساعت 18  | توسط هیوا  | 

حواس پرتی چيست؟

  قبل از آنكه به توضيح روش مطالعه متمركز بپردازيم ، لازم است ابتدا حواس‌پرتی را تعريف کنيم. شايد شما تا به حال خيلی به « حواس‌پرتی » فکر کرده باشيد و بارها از خود پرسيده باشيد که چرا گاهی به هنگام مطالعه حواس آدم پرت می‌شود؟ ما نمی‌دانيم که شما برای اين سؤال خود چه جوابی پيدا کرده‌ايد ، اما پاسخ صحيح اين پرسش را به شما می‌گوييم : «حواس‌پرتی چيزی نيست جز تمايل ذاتی ذهن به درگيری و فعاليت.»

  ذهن شما همواره می‌خواهد درگير و مشغول باشد. بنابراين اگر آنچه که اکنون انجام می‌دهيد در شما درگيری و مشغوليت ذهنی ايجاد کند ، فکر شما ديگر لزومی احساس نمی‌کند که به جای ديگر برود و در آنجا درگير شود؛ اما اگر در انجام اين کار درگيری ذهنی ايجاد نشود ، ذهن شما شتابان به جايی می‌رود که خود را در آنجا مشغول کند و اين همان حواس‌پرتی است. برای روشنتر شدن موضوع يک مثال می‌زنيم : وقتی دوستتان با شما صحبت می‌کند ، اگر بتواند با بيان خود در شما مشغوليت ذهنی و توجه و علاقه‌مندی ايجاد کند ، شما با تمرکز فراوان به تمام حرفهايش گوش می‌دهيد؛ اما اگر نتواند چنين تأثيری در شما بگذارد چون ذهن شما درگير نمی‌شود به سرعت فکر ديگری به ذهنتان راه می‌يابد و شما در حالی که به مخاطب خود خيره شده‌ايد ، داريد به چيز ديگری فکر می‌کنيد؛ چيزی که در شما درگيری ذهنی ايجاد می‌کند.

  ذهن شما مدام به فعاليت نيازمند است و اين نيازمندی را هنگامی که شما مشغول مطالعه کردن هستيد ، هم دارد. بنابراين اگر آنچه که می‌خوانيد ، در شما درگيری ذهنی ايجاد کند ، شما مشتاق و متمرکز پيش می‌رويد؛ در غير اين صورت چشمتان خطوط را دنبال می‌کند و ذهنتان در جايی ديگر مشغول می‌شود؛ به عبارت ديگر حواستان پرت می‌شود.

‍ ‍  * نوشته شده در روز  سه شنبه بیست و پنجم آبان 1389 - ساعت 17  | توسط هیوا  | 

مراكز آموزشی خلاق

  هر نوع كاری به سازماندهی و سیاستهای خاص احتیاج دارد. نظام تعلیم و تربیت یك كار ویژه بحساب می‌آید و نگاه به آموزش و پرورش برای دستیابی به سطح بالای اثر بخشی و كارآمدی و باروری نیروی انسانی می‌بایست با آگاهی از میزان خلاقیت و تقویت آن به دنبال تعالی مراكز آموزشی از حالت سنتی به مراكزی با عملكرد عالی صورت گیرد به گونه‌ای كه در آن بهبود مستمر یادگیری توسط همگان اجرا شده و به عنوان یك فرهنگ در بین دانش‌آموزان درآید و آنچه كه در تفكر یك سازمان بایستی گنجانده شود آینده سازی و فراهم آوری شرایط آن است با این اندیشه كه به بهبود و تغییر به عنوان یك برنامه دراز مدت و مستمر بهره‌وری پرداخته شود.

  در نظامهای آموزشی تاكید عمده بر پرورش خلاقیت دانش‌آموزان است و معیار اساسی موفقیت این نظامها نیز در این است كه چقدر افراد با فكـــر و خلاق تربیت می‌كننــــد و به تعبیری دیگر معلم خوب را كسی می‌دانند كه تفكر و چگونگی استفــــاده از اطلاعات را به دانش‌آمــــوزان یاد دهد و آنان را خـــلاق بار آورد. خلاقیت و نوآوری امری است كه وجود آن دائما در هر سازمانی احساس می‌شود. در واقع وجود محققان تعلیم دیده ، توانا ، با انگیزه و همچنین آزمایشگاههای تخصصی مجهز لازمه پیشرفت ، نوآوری و خلاقیت می‌باشند.

  خلاقیت را به كارگیری توانایی‌های ذهنی برای انجام یك فكر یا مفهوم جدید دانسته‌اند كه از مسائل كوچك برای انجام یك كار خاص شروع می‌شود و قبل از اینكه حاكی از نبوغ باشد حاصل انجام كار است. بنابراین در راستای به كارگیری فنون پرورش خلاقیت ، ابتدا بايد از بارش افكار (طوفان مغزی) به عنوان بهترین ابزار استفاده كرد كه در این راستا توجه به این مطلب كه  هیچ انتقادی نباید بر هیچ نظریه‌ای صورت پذیرد ، برای دستیابی به حداكثر نظرات تلاش گردد. حتی نظرات تكراری نیز یادداشت شود و در عین حال  زمان  مطلوب اجرا می‌بایست كوتاه باشد.

‍ ‍  * نوشته شده در روز  شنبه بیست و چهارم مهر 1389 - ساعت 17  | توسط هیوا  | 

  تا زمانی که به چیزی احساس نیاز نشود فرد برای رسیدن به آن تلاش نمی‌کند. اگر فردی نتواند در زندگی چیزهای مهم را تشخیص دهد و آن‌ها را نشناسد، نباید امید زیادی به بهبود زندگی و رفاه او داشته باشیم. اگر فرد نداند چه چیزی برایش اهمیت دارد و چه باید انجام دهد، به هدف‌های خود نخواهد رسید. باید کوشید تا چیزهایی را که دانش‌آموز در زندگی به آنها علاقه دارد شناسایی کرد. عده‌ای از روانشناسان رفتـــار انسان را متأثر از احساسات او می‌انگارند. یعنی احســـــاسات انسان ایجاد کننده‌ی رفتار او است؛ به عبارت دیگر احساســات ، طرز فکرها ، اعتقــادات و ادراکات انســان بوجود ‌آورنده رفتارند. از نظر تربیتی نیز این عقیده بسیار اهمیت دارد. اگر دانش‌آموزی احساس کند که معلمش او را دوست دارد ، رفتارش نسبت به آن معلم دوستانه خواهد بود و به درس آن معلم نیز علاقه‌مند خواهد شد؛ در مقابل اگر احساس کند که معلم او را دوست ندارد ، احتمالا نسبت به درس آن معلم نیز علاقه‌ای نخواهد داشت. بنابراین باید کوشید تا چیزهایی را که دانش‌آموز در زندگی به آن‌ها علاقه دارد شناسایی نموده و کار کردن با دانش‌آموز را از چیزهای دوست داشتنی آغاز کرد.

‍ ‍  * نوشته شده در روز  پنجشنبه هشتم مهر 1389 - ساعت 14  | توسط هیوا  | 

  * استاد جلاالدّین همایی :

  معلم ، یعنی كسی كه برای معلمی خلق شده و شایستگی این شغل مقدس و لیاقت این مقام و منزلت عالی را داشته باشد ، بسیار گرانبها و عزیزالوجود است. چنین نیست كه هر كس ایامی چند درس خواند و خط و سوادی به هم رسانید ، یا دست بالا به مقام اجتهاد قدیم یا دكترای جدید هم رسید ، واقعا شایسته ایفای وظیفه و شغل خطیر معلمی باشد.

  استاد در تاریخ 5/5/1345 در یك سخنرانی اظهار داشته‌اند  :

  حدود 35 سال پیش مقاله‌ای تحت عنوان « هر خواننده‌ای داننده و هر داننده‌ای آموزنده نیست » برای مجله تعلیم و تربیت نوشتم ، از آن زمان تاكنون ، روز به روز بر تجربه من افزوده شده است. اكنون هم می‌گویم : « هر كس درس می‌خواند ، عالم حقیقی نمی‌شود و هر عالمی هم از عهده كار معلمی بر نمی‌آید؛ از صدها دانشجو ، جز عده قلیلی واقعا عالم نمی‌شود و از صدها عالم نیز غیر از معدودی واحد شرایط معلم حقیقی نیستند. »

  درست فهمیدن مطالب ، هضم شدن معانی در روح ، قوه تعبیر و حسن تقریر ، تأثیر مطالب در ذهن دانش‌آموزان و دانشجویان ، با رعایت این شرط كه «‌ هر سخن جایی و هر نكته مكانی دارد » حلم و بردباری ، درست كرداری و راست گفتاری ، حسن شفقت و دلسوزی و مهربانی ، مراعات شیوه‌ی دلالت و هدایت و نيز داشتن عواطف پدری نسبت به دانش‌آموز و دانشجو و امثال اینها از شرایط معلم واقعی است.

‍ ‍  * نوشته شده در روز  پنجشنبه هشتم مهر 1389 - ساعت 14  | توسط هیوا  |